Πληροφορίες

Η «ΡΥΘΜΙΚΗ ΤΡΟΠΙΚΟΤΗΤΑ» ΣΤΙΣ ΜΟΥΣΙΚΕΣ ΠΑΡΑΔΟΣΕΙΣ ΤΩΝ ΛΑΩΝ ΤΗΣ ΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ ΜΕΣΟΓΕΙΟΥ

 Ο Λουκάς Μεταξάς θα παρουσιάσει για πρώτη φορά σε μορφή εβδομαδιαίου σεμιναρίου το αντικείμενο της ακαδημαϊκής του κατεύθυνσης, που ταυτόχρονα αποτελεί το απαύγασμα της τριαντάχρονης πορείας του στην επιτέλεση των παραδοσιακών κρουστών και της διδασκαλικής εμπειρίας του σε θέματα παραδοσιακής ρυθμολογίας.

 Η έννοια της «τροπικότητας του ρυθμού» επιχειρεί να εξηγήσει τα ρυθμικά μορφώματα στην λαϊκή και παραδοσιακή μουσική των λαών των Βαλκανίων και της Ανατολικής Μεσογείου (με επίκεντρο τον Ελλαδικό χώρο), ως ένα νέο τρόπο απομνημόνευσης, κατανόησης, επιτέλεσης και διδασκαλίας των φαινόμενων του ρυθμού.

 Τα μαθήματα απευθύνονται τόσο σε μαθητές ή σπουδαστές (ανεξαρτήτως επιπέδου) και επαγγελματίες μουσικούς των κρουστών οργάνων, όσο και σε τραγουδιστές – τραγουδίστριες ή οργανοπαίκτες – οργανοπαίκτριες άλλων κατηγοριών μουσικών οργάνων, καθώς και σε δασκάλους – δασκάλες Ρυθμολογίας – Ρυθμικής Αγωγής.

Βιογραφικό

Γεννήθηκε στην Καλαμάτα, μεγάλωσε στον Πειραιά και έζησε στη Θεσσαλονίκη από το 1995 μέχρι το τέλος του 2015 όπου επέστρεψε στην Αθήνα.

Σπούδασε πιάνο, διεύθυνση χορωδίας (α καπέλα) και σύγχρονη αρμονία με τον Κώστα Κλάββα, κλασικό κοντραμπάσο με τον Γιάννη Σερελέα και τον Τάκη Καπογιάννη, σύγχρονο κοντραμπάσο με τον Αλέξανδρο Βασιλάτο, κλασική αρμονία, ιστορία και μορφολογία της Μουσικής σε διάφορα Ωδεία της Αθήνας, έκανε ιδιαίτερα μαθήματα ενορχήστρωσης, αντίστιξης και φούγκας με τον Αμάραντο Αμαραντίδη και μαθήματα Μουσικής Δημιουργίας με τον Νικηφόρο Ρώτα.

Το 1987, η γνωριμία του με τον Ross Daly και τον Χρίστο Τσιαμούλη, ξεκαθάρισε τον μουσικό προσανατολισμό του και τον οδήγησε σε προσωπική μελέτη και περιστασιακά μαθήματα Πολίτικου Λαούτου και Τοξωτού Ταμπουρά.

Στη Θεσσαλονίκη, παρακολούθησε μαθήματα Εκκλησιαστικής Μουσικής με τον Παναγιώτη Νεοχωρίτη, Θεωρία των “μακάμ” (οθωμανικής μουσικής) με τον Μάρκο Σκούλιο και ιδιαίτερα μαθήματα Βυζαντινής Μουσικής και παραδοσιακού τραγουδιού με τον Παναγιώτη Δρακόπουλο.

Έχει παρακολουθήσει σεμινάρια και «master classes» κοντραμπάσου, σύγχρονης ρυθμολογίας, κρουστών Λατινικής Αμερικής, παραδοσιακών και κλασικών κρουστών των Βαλκανίων και της Ανατολικής Μεσογείου με δασκάλους τους: Thomas Martin, Marivaldo Paim, Fahrettin Yarkin, Misirli Ahmet, Κώστα Αναστασιάδη, Zohar Fresco, Levent Yildirim, το 2009 διοργάνωσε και παρακολούθησε workshop για κρουστά και ρυθμολογία της Περσικής και Ινδικής μουσικής με τον Keyvan Chemirani και από το 2002 μέχρι σήμερα συναντά τον Izzet Kızıl στην Κων/πολη, με αντικείμενο την αναζήτηση νέων τεχνικών στα κρουστά.

Έχει πάρει μέρος σε μουσικές εκδηλώσεις, μουσικά documentaries (EPT, BBC, TRT …), συναυλίες αλλά και γάμους σε πολλά μέρη της Ελλάδος καθώς και στο εξωτερικό (Τουρκία, Κύπρος, Αλβανία, F.Y.R.O.M., Σερβία, Μαυροβούνιο, Ουγγαρία, Πολωνία, Αυστρία, Γερμανία, Ελβετία, Ιταλία, Ολλανδία, Πορτογαλία, Ισπανία, Γαλλία, Βέλγιο, Μαρόκο, Αίγυπτος, Κανάρια νησιά, Ρωσσία, Βραζιλία), κυρίως παίζοντας κρουστά ή/και κοντραμπάσο, τοξοτό ταμπουρά ή λαούτο. 

Έχει παίξει στο μουσικό θεατρικό “Ρεμπέτικο” του Κώστα Φέρρη με την “Οπισθοδρομική Κομπανία”, με το Κ.Θ.Β.Ε. στην παράσταση «Λωξάντρα» και έχει δουλέψει με πολλά μουσικά σύνολα ως συνιδρυτής, μέλος ορχήστρας ή session μουσικός, όπως: 

“Λωξάντρα”, “Εργαστήρι Ανατολικής Μουσικής”, “Εν Χορδαίς”, “Balarom trio”, “Baildsa”,”Wovenhand”, “Aman-Aman”, “Ιδιόμελο”, “Καρσί”, “Μουσικοί χωρίς σύνορα”, “Ηχοπραματευτάδες”, “Ροζονάρηδες”, “Kırmızı Gül”, “Şikâyet”, “Kırıka”, “Rust”, “B-Movies”, “Xarq Al Andalus”, “Ahora Asi”, “Anastatica”, “En La Mar Ay Una Torre”, “Banda Jovanica”, «Εκ Βαθέων – De Profundis» κ.α  

με διάφορους καλλιτέχνες όπως:

Ross Daly, Ivo Papasov, Petar Ralchev, Nedyalko Nedyalkov, Kudsi Ergüner, Sol Hasan, Yurdal Turksan, Derya Türkan, Izzet Kızıl, Νίκο Σαραγούδα, Χρίστο Τσιαμούλη, Καρυοφύλλη Δοϊτσίδη, Γιάννη Στρίγγο, οικογένεια Ξυλούρη, Βασίλη Βέτσο, Θανάση Σέρκο, Χρήστο Ζώτο, Κυριάκο Πετρά, Νίκο Τζάνη-Ginnerup, Ηλία Παπαδόπουλο, Κατερίνα Παπαδοπούλου, Αλέκο Ζώρα, Γιάννη Σαούλη, Κώστα Μπραβάκη, Σωκράτη Σινόπουλο κ.ά.

και τραγουδιστές/τριες όπως:

Γιασεμή Σαραγούδα, Δόμνα Σαμίου, , Βαγγέλη Δασκαλούδη, οικογένεια Δοϊτσίδη, Σοφία Κολλητήρη, Χρόνη Αηδονίδη,  Ξανθίππη Καραθανάση, Γιώργο Ξανθούλη, Γλυκερία, Γιώργο Νταλάρα, Βούλα Σαββίδη, Βασίλη Σταυρακάκη, Ψαραντώνη, Σόλων Λέκκα, David Saltiel, Mara Aranda, Κάτια Παπαδοπούλου, Brenna Mac Crimmon, Ασπασία Στρατηγού, Σοφία Εφιετζή, Θωμά Κοροβίνη, Παναγιώτη Δρακόπουλο, Παναγιώτη και Σοφία Νεοχωρίτου, Μαρία Θωίδου κ.ά. 

Από το 1998 παραδίδει ιδιαίτερα μαθήματα παραδοσιακών κρουστών και έχει διδάξει σε διάφορα ωδεία ή μουσικές σχολές. (ωδείο Γαλαξίας, μουσική σχολή «Εν χορδαίς», ακαδημία κρουστών «Κρούση» κ.α).  Από 2016 – 2018 δίδασκε στο Εθνικό Ωδείο Χολαργού.

 Έχει δώσει σεμινάρια στο «Μουσικό χωριό» του Πηλίου, στο Rhythm & dance festival, στο μέγαρο Μουσικής στη Θεσσαλονίκη, στο φεστιβάλ «Λάβα» της Νισύρου (2021-2023), στο Δημοτικό Ωδείο Άρτας και στο «Άρς Νόβα» των Ιωαννίνων από το 2021 μέχρι σήμερα και στην μουσική ακαδημία KREIZ στην Γαλλία. 

Έχει πάρει μέρος σε περισσότερες από 40 δισκογραφικές δουλειές ως μουσικός, ενορχηστρωτής, ή υπεύθυνος παραγωγής. Από το 2009 ίδρυσε την δισκογραφική εταιρεία παραγωγής «ΠΟΛΥΦΩΝΟΝ» που έχει εκδώσει 14 cd μέχρι σήμερα.

Βρίσκεται στο τελευταίο έτος της πενταετούς φοίτησης στο τμήμα Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων με ειδίκευση στην Εθνομουσικολογία και την οικογένεια Σάζι – ταμπουρά. Εδώ κα ενάμιση χρόνο είναι συνιδρυτής του μουσικού σχήματος  «ΟΥΡΜΠΑΝ ΜΟΝΤΑΛ» που ασχολείται με τροπική μουσική, παλιά και σύγχρονη, με τρέχουσες συνεργασίες με τον Χρίστο Τσιαμούλη, τον Νίκο Ανδρίκο την Ζεκιγιέ Γιουρεκλί και τον Γιώργο Καμάτσο, τελειώνοντας τις ηχογραφήσεις της πρώτης δισκογραφικής δουλειάς τους.