Πληροφορίες

Διδάσκουσα Δρ. Σέβη Μαζέρα – ΜάμαληΔιδάκτωρ Βυζαντινής Μουσικολογίας Ε.Κ.Π.Α. – ιδρύτρια και Δομεστίκαινα του
Γυναικείου Βυζαντινού Χορού Βόλου ‘ΑΙ ΑΔΟΥΣΑΙ’

Α. Master class ‘Τα Γένη και τα Είδη της Ψαλτικής Τέχνης’ μέσα από την μελέτη
ρεπερτορίου (14 ος – 20 ος αι.)
– Ατομικό μάθημα Βυζαντινής Μουσικής σε ανοιχτό ακροατήριο (3 μαθήματα
διάρκειας 45΄ το καθένα με επιλεγμένο ρεπερτόριο)
– Μελέτη ρεπερτορίου (ομαδικό μάθημα)

Β. Σεμινάριο – Διάλεξη (προτεινόμενα)
Γνωρίζοντας τις ρίζες μας :
1.Βυζαντινοί και Μεταβυζαντινοί Μελουργοί (13 ος – 18 ος αιώνες)
2.Η Ιστορία της Ψαλτικής Τέχνης από τους πρώτους Χριστιανικούς αιώνες και έως
σήμερα.
2ωρες διαλέξεις με οπτικο – ακουστικό υλικό
Οι διαλέξεις, τα μαθήματα ατομικά και ομαδικά απευθύνονται σε σπουδάστριες,
Βυζαντινής και Εκκλησιαστικής Μουσικής (ωδείων και μουσικών σχολών,
Φοιτήτριες Τμημάτων Μουσικών Σπουδών, Ψάλτριες, καθώς και μουσικούς που
ασχολούνται με την ελληνική παραδοσιακή μουσική)

Απογευματινός κύκλος:
Α. Υποδειγματικές Ακολουθίες με την συμμετοχή των Ψαλτριών:
Μικρός Παρακλητικός Κανόνας
Μεγάλος Παρακλητικός Κανόνας
Προαιρετικά:
Εσπερινός, Όρθρος – Θεία Λειτουργία

Β. Βυζαντινή Χορωδία
Γυναικείος Βυζαντινός Χορός Ψαλτριών – Διδάσκουσα δρ. Σέβη Μαζέρα : κατά
τα απογευματινά μαθήματα θα πραγματοποιείται το μάθημα της Χορωδίας.
Απευθύνεται σε σπουδάστριες, φοιτήτριες διπλωματούχους, ή πτυχιούχους ή
τελειόφοιτους Βυζαντινής Μουσικής. Το μάθημα της χορωδίας μπορούν να
παρακολουθήσουν σπουδάστριες που ασχολούνται με τη Βυζαντινή Μουσική και
έχουν φέρει εις πέρας τουλάχιστον τα δύο πρώτα έτη σπουδών (να γνωρίζουν
ανάγνωση των σημαδιών (ποσοτικών, ποιοτικών και ρυθμικών, καθώς και τους
κυρίους ήχους, μαρτυρίες, και φθορές).

Μετά το πέρας των μαθημάτων ενδέχεται να πραγματοποιηθεί μικρή συναυλία
της βυζαντινής χορωδίας του master class, διάρκειας περίπου 15΄.

Οι πρωινές διαλέξεις θα πραγματοποιούνται τις πρωινές ώρες [11.00-14.00] ενώ το
απόγευμα [16.00-18.00] θα γίνεται η προετοιμασία των φωνητικών συνόλων
(χορωδία) και καθημερινά 18.00 – 19.30 θα ψάλλουμε τις Ακολουθίες του Μικρού
και Μεγάλου Παρακλητικού Κανόνα στον Ι.Ν Προφήτη Ηλία Βώλακα.

Μετά το τέλος των σεμιναρίων θα δοθεί από τη διδάσκουσα βεβαίωση
παρακολούθησης.

ΧΟΡΟΣ ΨΑΛΤΡΙΩΝ “ΑΙ ΑΔΟΥΣΑΙ”
(έτος συστάσεως 2012)
Συναυλίες για την Θεοτόκο, για την Εορτή της Χριστού Γεννήσεως, για την Μεγάλη Εβδομάδα
Ρεπερτόριο του Χορού από τον 13ο έως και 19ο αιώνες (μέσα από την έρευνα των Μουσικών Χειρογράφων)
Ρεπερτόριο από τον 20ο αιώνα έως και σημερα (μεσα από πρωτότυπες εκδόσεις και έργα ανέκδοτα σε πρώτη παρουσίαση)
Τέλεση αρχιερατικών ακολουθιών (Εσπερινός, Όρθρος και Θεία Λειτουργία)
Τέλεση Ακολουθίας του Ακαθίστου Ύμνου εις την υπεραγία Θεοτόκο
Τέλεση της Ακολουθίας του Όρθους της Μ.Τετάρτης (Κασσιανής Μοναχής)
Τέλεση της Παννυχίδος (Ακολουθίας του Ασματικού Τυπικού)
Τέλεση των Ακολουθιών του Μεγάλου και Μικρού Παρακλητικού Κανόνα εις την Υπεραγία Θεοτόκο

Βιογραφικό

Δρ. ΣΕΒΗ ΜΑΖΕΡΑ – ΜΑΜΑΛΗ (sevi@sevi.gr)

Η Σέβη Μαζέρα, γεννήθηκε στο Βόλο. Είναι πτυχιούχος του Τμήματος Μουσικών
Σπουδών του Α.Π.Θ. και Διδάκτωρ Βυζαντινής Μουσικολογίας του Ε.Κ.Π. Αθηνών
με επιβλέποντα καθηγητή τον Γρηγόριο Θ. Στάθη. Η διατριβή της ‘Τα Μεγαλυνάρια
Θεοτοκία της Ψαλτικής Τέχνης’ εκδόθηκε ως αρ. 16 της σειράς Μελέται του ΙΒΜ.
Έχει διδάξει στην Ανώτατη Εκκλησιαστική Ακαδημία Βελλάς Ιωαννίνων.
Διπλωματούχος πιάνου, βυζαντινής μουσικής και πτυχιούχος ανώτερων θεωρητικών
(Αρμονίας, Αντίστιξης, και Φούγκας). Έχει εμφανιστεί σε ατομικά ρεσιτάλ και
συναυλίες μουσικής δωματίου στην Ελλάδα και στο εξωτερικό (Αμερική, Αγγλία,
Ισπανία, Βουλγαρία, Ιταλία, Γερμανία και Αίγυπτο). Σαν σολίστ έχει συμπράξει με
ορχήστρες σε αφιερώματα κυρίως Ελλήνων αλλά και ξένων συνθετών. Είναι ιδρυτικό
μέλος τού Μουσικού Συνόλου ΊΑΜΒΟΣ’ και συνεργάζεται με διεθνούς φήμης
σολίστες σε ρεσιτάλ μουσικής δωματίου. Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα, και οι
συμμετοχές της ως εισηγήτριας σε Διεθνή Συνέδρια (Ελλάδα, Κύπρος, Βουλγαρία,
Σερβία, Ρουμανία, Τουρκία κ.α.), αφορούν κυρίως στις Διδακτικές Μεθόδους της
Ψαλτικής Τέχνης, καθώς και στον τομέα της Συγκριτικής και Ιστορικής
Μουσικολογίας ενώ επιστημονικά μελετήματά της έχουν εκδοθεί σε επιστημονικά
περιοδικά στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι μόνιμη καθηγήτρια στο Μουσικό
Σχολείο Βόλου.
Δρ. ΣΕΒΗ ΜΑΖΕΡΑ – ΜΑΜΑΛΗ
Η Σέβη Μαζέρα, γεννήθηκε στο Βόλο. Είναι διπλωματούχος Βυζαντινής Μουσικής
από το 1995 (μαθήτρια του αείμνηστου Μανώλη Χατζημάρκου). Είναι πτυχιούχος
του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης
και Διδάκτωρ Βυζαντινής Μουσικολογίας του Εθνικού και Καποδιστριακού
Πανεπιστημίου Αθηνών με επιβλέποντα καθηγητή τον Γρηγόριο Θ. Στάθη. Δίδαξε
επί πενταετίας ως επισκέπτρια καθηγήτρια στην Ανώτατη Εκκλησιαστική Ακαδημία
‘Βελλάς’ Ιωαννίνων.
Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα, και οι συμμετοχές της ως εισηγήτριας σε Διεθνή
Μουσικολογικά Συνέδρια (Ελλάδα, Βουλγαρία, Ρουμανία, Σερβία, Κύπρος, Τουρκία
(Κωνσταντινούπολη κ.α.), αφορούν κυρίως στις Διδακτικές Μεθόδους της Ψαλτικής
Τέχνης, καθώς και στον τομέα της Συγκριτικής και Ιστορικής μουσικολογίας. Η
διδακτορική διατριβή της Τα Μεγαλυνάρια Θεοτοκία της Ψαλτικής Τέχνης εκδόθηκε
ως αρ. 16 της σειράς Μελέται του Ιδρύματος Βυζαντινής Μουσικολογίας, ενώ
επιστημονικά μελετήματά της έχουν εκδοθεί σε επιστημονικά περιοδικά στην Ελλάδα
και στο εξωτερικό.

Τον Μάιο του 2012 επίσημα προσκεκλημένη του κκ. Ελπιδοφόρου τέως Επισκόπου
Προύσσης και νυν Αρχιεπισκόπου Αμερικής πραγματοποίησε ομιλία στην Ιστορική
Θεολογική Σχολή της Χάλκης για τον έναν εκ τριών εφευρετών της Νέας Μεθόδου
αναλυτικής σημειογραφίας της Βυζαντινής Μουσικής τον Χαλκηνό Χουρμούζιο
Χαρτοφύλακα. Η ομιλία της εκδόθηκε στα αγγλικά από την Θεολογική Σχολή της
Χάλκης.
Είναι ιδρύτρια και Δομεστίκαινα του γυναικείου χορού Ψαλτριών ‘Αι Άδουσαι’
(2012). Με την εμπειρία της πολυετούς ερευνητικής της πορείας στα Μουσικά
Χειρόγραφα της Βυζαντινής αλλά και της Μεταβυζαντινής εποχής έχει αναδείξει
έργα και συνθέσεις διάσημων μελουργών τα οποία διδάσκει στον χορό ψαλτριών. Η
κάθε συναυλιακή εμφάνιση του Χορού συνοδεύεται πάντα από μικρή επιστημονική
διάλεξη σχετική με τα έργα που παρουσιάζονται δημιουργώντας έτσι νέα δεδομένα
στην ακρόαση της εκκλησιαστικής μουσικής εκτός της θείας λατρείας. Η τοποθέτηση
του Χορού των Ψαλτριών σε ημικύκλιο και κυρίως η διεύθυνση του Χορού στο
κέντρο του ημικυκλίου γίνεται σύμφωνα με τα πρότυπα της βυζαντινής εποχής όπου
η χοράρχης δεν περιορίζεται στην χοραρχία αλλά αφενός είναι και ο βασικός
ερμηνευτής και πρωτοψάλτης και ‘χειρονομεί’ με περιγραφικά νεύματα που
‘διαβάζουν’ νοερά οι ψάλτριες. Τέλος ο όρος «Δομεστίκαινα» είναι ο μοναδικός όρος
που έχει καταγραφεί σε χειρόγραφους κώδικες και ως εκ τούτου έχει χρησιμοποιηθεί
κατά τα βυζαντινά χρόνια για γυναίκα χοράρχη & διδασκάλισσα χορού ψαλτριών.
Τον Νοέμβριο 2019 σχεδίασε, οργάνωσε και υλοποίησε ως καλλιτεχνική διευθύντρια
το 1 ο Διεθνές Συμπόσιο Ορθόδοξων Ψαλτριών και το 1 ο Φεστιβάλ Χορών Ψαλτριών
«Αγία Καικιλία» σε συνεργασία με την Ακαδημία Θεολογικών Σπουδών Βόλου της
Ι.Μ.Δ.. Στην διοργάνωση συμμετείχαν πάνω από 100 ψάλτριες από όλη την Ελλάδα
και το εξωτερικό και Χοροί Ψαλτριών ‘Γυναικών Ηχήματα’ από την Ι.Μ.Χαλκίδας
(χοράρχης Μαρία Καψάλη) και ‘Αγία Ανυσία’ από την Θεσσαλονίκη (χοράρχης
Μαρία Αλεξάνδρου).
Στον τομέα της Ευρωπαϊκής Μουσικής έχει πολυετή ενεργητική συμμετοχή στα
πολιτιστικά δρώμενα στην Ελλάδα και το εξωτερικό με συναυλίες κλασικής και
σύγχρονης μουσικής. Είναι διπλωματούχος πιάνου με μεταπτυχιακές σπουδές στην
Ανωτάτη Μουσική Ακαδημία της Σόφιας (με τον αντιπρύτανη της Ακαδημίας Ivan
Efftimov) , ενώ έχει σπουδάσει τεχνική και ερμηνεία του πιάνου σε πολύ σπουδαίους
δασκάλους όπως ο Roberto Szidon, J. &.C. Ganev, Δόμνα Ευνουχίδου, Ζωή
Σαμσαρέλου κ.α. και πτυχιούχος ανώτερων θεωρητικών (Αρμονίας, Αντίστιξης, και
Φούγκας). Έχει εμφανιστεί σε ατομικά ρεσιτάλ και συναυλίες μουσικής δωματίου
στην Ελλάδα και στο εξωτερικό (Αμερική, Ισπανία, Βουλγαρία, Ιταλία, Γερμανία και
Αίγυπτο). Σαν σολίστ έχει συμπράξει με ορχήστρες σε αφιερώματα κυρίως ελλήνων
αλλά και ξένων συνθετών. Είναι ιδρυτικό μέλος τού Μουσικού Συνόλου ΙΑΜΒΟΣ με
το οποίο από το 1992 έχουν πραγματοποιήσει σπουδαίες εμφανίσεις στην Ελλάδα και
το εξωτερικό και συνεργάζεται με διεθνούς φήμης σολίστες σε ρεσιτάλ μουσικής
δωματίου.
Σον εκπαιδευτικό τομέα, εργάστηκε στο Δημοτικό Ωδείο Βόλου επί εικοσαετίας
(1992 – 2012) ως καθηγήτρια πιάνου και βυζαντινής μουσικής και διετέλεσε
υπεύθυνη της σχολής πιάνου στο Δημοτικό Ωδείο Αλμυρού (2000). Μαθητές της
έχουν πάρει πτυχία και διπλώματα στο πιάνο και στην βυζαντινή μουσική.
Στηρίζοντας την γυναικεία ψαλτική έχει δημιουργήσει ομάδες γυναικών όλων των

επιπέδων που επιθυμούν να μάθουν την Τέχνης της Ψαλτικής. Κάθε χρόνο τον Ιούνιο
και τον Σεπτέμβριο πραγματοποιούνται ακροάσεις και γίνεται η δημιουργία νέων
τμημάτων. Η νέα έδρα των δραστηριοτήτων της στεγάζεται σε ιδιόκτητο χώρο στην
οδό Σπ. Σπυρίδη 91 Η , όπου αφενός έχει στεγαστεί ο Χορός Ψαλτριών Αι Άδουσαι»,
αφετέρου εκεί γίνονται και οι πρόβες και τα μαθήματα όλων των χορωδιακών ομάδων
καθώς και διάφορα σεμινάρια και διαλέξεις. Έχει δημιουργήσει πρόγραμμα μουσικής
προπαιδείας ειδικό για την εκμάθηση της βυζαντινής μουσικής στα παιδιά. Διετέλεσε
εκπαιδευτικός μουσικής στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση και είναι μόνιμη καθηγήτρια
στο Μουσικό Σχολείο Βόλου.

ΒΥΖΑΝΤΙΝΟΣ ΧΟΡΟΣ ΨΑΛΤΡΙΩΝ ΒΟΛΟΥ

‘ΑΙ ΑΔΟΥΣΑΙ’

https://www.facebook.com/groups/301675090025702

Ο Χορός Ψαλτριών «Aι Άδουσαι», ιδρύθηκε στο Βόλο τον Νοέμβριο του 2012
από την Σέβη Μαζέρα, διδάκτορα Βυζαντινής Μουσικολογίας, Πιανίστα και
Διπλωματούχο Βυζαντινής – Εκκλησιαστικής Μουσικής, μαθήτρια του αείμνηστου
Εμμ. Χατζημάρκου.
Είναι μία από τις πρώτες ανάλογες προσπάθειες που έχουν πραγματοποιηθεί στον
Ελλαδικό χώρο. Κύριοι σκοποί του Χορού είναι η έρευνα, η σπουδή και η
παρουσίαση στην Ελλάδα αλλά και στο εξωτερικό, συνθέσεων Βυζαντινών,
Μεταβυζαντινών και νεότερων μελουργών. Πρόκειται για γυναικείο Χορό ο οποίος
μέσα από την γνώση της Ψαλτικής Τέχνης μελετά, ερμηνεύει, αποδίδει τις ψαλτικές
συνθέσεις υπό την διδασκαλία και χοραρχία της Δομεστίκαινας Σέβης Μαζέρα δρ.
Βυζαντινής Μουσικολογίας.
Ο Χορός ο οποίος πρωτοφανερώθηκε τον Ιανουάριο του 2013, συμμετέχοντας στο
δρώμενο με τίτλο «Σήμερον η κτίσις φωτίζεται…», που βασίστηκε στο ομώνυμο έργο
του ομότιμου καθηγητή της βυζαντινής μουσικολογίας κ. Γρηγορίου Θ. Στάθη και
στο οποίο γίνεται επί της ουσίας η επιστημονικά τεκμηριωμένη αναβίωση της
Ψαλτικής πραγματικότητας τους καιρούς των βυζαντινών χρόνων κατά τους οποίους
ΑΙ ΆΔΟΥΣΑΙ ήταν γνωστή γυναικεία χορωδία που έψελνε μέσα στην Αγία Σοφία εξ’
ου και η ονοματοδοσία του Χορού.
Αι Άδουσαι, έχουν λάβει μέρος σε χορωδιακά φεστιβάλ, και τελούν αδιαλείπτως
ολόκληρες τις Ακολουθία της Μ. Τρίτης, των Χαιρετισμών καθώς και Εσπερινούς,
Όρθρους και Θείες Λειτουργίες. Παράδοση για την πόλη του Βόλου αποτελεί πλέον η
τέλεση ολόκληρης της ακολουθίας της Μεγάλης Τρίτης χοροστατούντος του
Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτη Δημητριάδος και Αλμυρού κ. Ιγνατίου.
Στις εκτός των θρησκευτικών Ακολουθιών συναυλίες τους παρουσιάζουν επιλεγμένα
επώνυμα έργα βυζαντινών και μεταβυζαντινών μελουργών συχνά με θεματικές όπως
την «Θάλασσα στην Υμνογραφία», «Ύμνους για την Παναγία», «Ύμνους των
Χριστουγέννων», «Ύμνους της Μεγάλης Εβδομάδας», «Ύμνους της περιόδου του
Πάσχα», «Ύμνους Αναστάσιμους» κ.α Στις συναυλιακές εμφανίσεις ο Χορός
παρουσιάζει μεταξύ άλλων και άγνωστα έργα σε πρώτες εκτελέσεις της Βυζαντινής
και Μεταβυζαντινής περιόδου. Επίσης έχει συμμετάσχει σε τιμητικές αφιερωματικές
συναυλίες με έργα σπουδαίων Δασκάλων (Μ. Χατζημάρκου, Κ. Νικολέρη κ.α.). Έχει
λάβει μέρος σε χορωδιακά φεστιβάλ και έχει επανειλημμένως προσκληθεί για
συναυλίες καθώς και για τέλεση των Χαιρετισμών σε άλλες μητροπόλεις. Σε
συνεργασία με τον Χορό του συνδέσμου ιεροψαλτών Βόλου έχουν ψάλλει
αντιφωνικά την Ακολουθία της Παννυχίδας του Ασματικού – Κοσμικού Βυζαντινού
Τυπικού.

Σταθμό απετέλεσε η εμφάνιση του Βυζαντινού Χορού Ψαλτριών στην
Κωνσταντινούπολη τον Απρίλιο του 2014 στο ιστορικό ‘Ζωγράφειο Λύκειο
Κωνταντινουπόλεως’ στα πλαίσια του εορτασμού για τα 120 χρόνια από της
Ιδρύσεως του, ενώ εκκρεμούν προσκλήσεις για τέλεση της Ακολουθίας των
Χαιρετισμών τόσο στην Κωνσταντινούπολη όσο και στην Σμύρνη.
Μέγιστη τιμή για τον Χορό Ψαλτριών απετέλεσε η πραγματοποίηση συναυλίας με
βυζαντινούς ύμνους της περιόδου των Χριστουγέννων τον Δεκέμβριο του 2021 στον
Καθεδρικό Μητροπολιτικό Ιερό Ναό Αθηνών μετά από επίσημη πρόσκληση από το
Ίδρυμα Βυζαντινής Μουσικολογίας της Αρχιεπισκοπής Αθηνών.