Skip to main content

Camille Claudel, The Age of Maturity or Destiny. C.1902.Rodin Museum

Σε μια πρόσφατη επίσκεψη στο λατρεμένο Παρίσι, μας έβγαλε ο δρόμος και βρεθήκαμε στο μουσείο Rodin, εκεί όπου φιλοξενείται το μεγαλύτερο μέρος των έργων του Ωγκύστ Ροντέν, του διάσημου Γάλλου “πατέρα της γλυπτικής”, λίγα έργα άλλων σπουδαίων ζωγράφων και αρκετά έργα της Καμίλ Κλωντέλ, σπουδαίας επίσης γλύπτριας, μαθήτριας και ερωμένης του μεγάλου καλλιτέχνη.

Μέσα στο πλήθος, το έργο της Κλωντέλ “The Age of Maturity or Destiny” μου τράβηξε περισσότερο απ’ όλα την προσοχή…

Σύμφωνα με την περιγραφή του γλυπτού στο πινακάκι δίπλα, το έργο παρουσιάζει αλληγορικά το πέρασμα από τη νεότητα στο γήρας του άνδρα πρωταγωνιστή..ο οποίος εγκαταλείπει την νέα κοπέλα πίσω και αφήνεται στην ασφαλή αγκαλιά της γηραιάς κυρίας..

Μέσα μου πέρασε μια άλλη πληροφορία όμως.. μαθαίνοντας την ιστορία του ταραχώδους έρωτα της Κλωντέλ με τον Ροντέν, τον ανταγωνισμό τους και την κατάληξη αυτής της σχέσης μου ήταν προφανές πια πως το συγκεκριμένο έργο είναι μια κραυγή πόνου της νεαρής γλύπτριας για την εγκατάλειψη της από τον μεγάλο Ροντέν..αφού επέλεξε να επιστρέψει στην ασφαλή αγκαλιά της αιώνιας συντρόφου του Ροζ Μπερέ Μινιόν.

Με μια δική μου ανάλυση..

(The Age of Maturity or Destiny or The Path of Life or Fatality | Musée Rodin, 2022)

Το έργο προκαλεί τόση θλίψη που τσακίζει κόκκαλα..η νεαρή κοπέλα ολομόναχη γονυπετής ικέτης, όμορφη, φρέσκια, νέα..σαν να φταίει για την ομορφιά της..δεν αποδέχεται τη θέση της μούσας..”δεν είμαι μούσα είμαι άνθρωπος και σ’αγαπώ στ’αλήθεια και σε χρειάζομαι, μη φεύγεις…”

(Camille Claudel, 2022)

Είναι πολύ αργά όμως γιατί ο πρωταγωνιστής έχει γίνει ένα πια με τη γηραιά κυρία έχουν ενωθεί από τα χέρια, τα κεφάλια και το κέντρο τους (δείτε λίγο κάτω από τον αφαλό!).. έχει πάρει απόσταση, έχει αποδεχθεί πως δεν μπορεί να αντέξει τον ανταγωνισμό, την υποχρέωση να είναι διαρκώς μεγάλος και σπουδαίος, τη διαφορά ενέργειας, τα βλέμματα των άλλων..πήγε εκεί που αισθάνεται ασφάλεια, στην αθόρυβη σκλάβα, ανίδεη από τέχνη, μεγάλα συναισθήματα, τρέλα, παράνοια.. όλα. Το μόνο που πέτυχε είναι η υπομονή και κέρδισε με αυτήν, αλλά δεν κέρδισε..έτσι την λάξευσε η αντίζηλος της. Σαν έναν τεράστιο άσχημο χάρο που πήρε την ψυχή του έρωτα και την κατάπιε..δεν της έδειξε καμία συμπόνια..άραγε πρέπει να δείχνεις συμπόνια σε όσους δεν κυνηγούν τη ζωή?

Εάν κάποιοι από εμάς έχουμε βρεθεί σε κάποια από τις 3 αυτές θέσεις κάποια στιγμή στη ζωή μας τότε το γλυπτό μας μιλάει.

Υπάρχει πάντα και η πιθανότητα όντως η Καμίλ να ήθελε να παρουσιάσει το πέρασμα από τη νεότητα στο γήρας και όλα αυτά να είναι θεωρίες..

Για την ιστορία, ο Ροντέν και η Μπερέ παντρεύτηκαν μετά από πιέσεις φίλων τους με το ζόρι μια εβδομάδα πριν πεθάνουν, δεν αναγνωρίστηκε ποτέ επίσημα ο γιός τους και η Καμίλ Κλωντέλ πέρασε 20 χρόνια στο ψυχιατρείο.

Η τέχνη σε πάει πάντα εκεί που θέλεις εσύ να σε πάει

-Σ.

Παραπομπές

Musee-rodin.fr. 2022. The Age of Maturity or Destiny or The Path of Life or Fatality | Musée Rodin. [online] Available at: <https://www.musee-rodin.fr/en/musee/collections/oeuvres/age-maturity-or-destiny-or-path-life-or-fatality> [Accessed 24 September 2022].

Studiointernational.com. 2022. Camille Claudel. [online] Available at: <https://www.studiointernational.com/index.php/camille-claudel-review-musee-d-orsay-sculpture> [Accessed 24 September 2022].

Κωνσταντινίδης, Γ., 2019. Η σπαρακτική ιστορία της «κακοαγαπημένης» γλύπτριας Καμίλ Κλοντέλ | LiFO. [online] LiFO.gr. Available at: <https://www.lifo.gr/culture/eikastika/i-sparaktiki-istoria-tis-kakoagapimenis-glyptrias-kamil-klontel?fbclid=IwAR38ND_HtgYqlSiXHMqup77K7m67dM5LBKT6Jx9t_D937WHNLtFpZqLbox0> [Accessed 24 September 2022].